Ja, design øker lønnsomheten.
Design Effekt er en designutmerkelse som ble lansert i 2009 av Norsk Designråd og som ble delt ut til bedrifter og samarbeidende designere for et prosjekt som kunne vise til målbare effekter i form av økonomisk eller verdirelatert lønnsomhet. Design lønner seg!
Disse bedriftene har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og kan nå offisielt kalle seg Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.
- Thon Hotels sin oppgraderte nettløsning førte til at andelen av bestillinger på nett økte med 70%, samtidig steg kjennskapen til Thon Hotels.
- Lofoten fiskeprodukt fra regional til nasjonal aktør, 300 prosent salgsøkning. kun ved bruk av design
- Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.
- Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.
- Expo Nova – årlig vekst på 20 prosent etter modernisering og ny identitet.
- Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.
- Gresvig – 60 prosent omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.
- Hennig-Olsen – økte issalget med 56 prosent etter tydeliggjøring av merkevaren.
- Håg – doblet salget av stoler til møterom.
- Kondomeriet – økte salget med 63 prosent etter ny grafisk profil og nettløsning.
- Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.
- NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.
- Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.
- Tine BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.