10 tips for å skape gode resultater med nyhetsbrev

 

1) Benytt insentiver for å få flere til å åpne nyhetsbrevet ditt (økt åpningsrate):

Når du inkluderer insentiver i emnefeltet, så kan du øke åpningsraten betraktelig. “Gratis frakt på ordre over 1500 kr” og “Last ned gratis e-bok”, er to gode eksempler på et insentivisert emnefelt.

 

2) Hold deg under 3 ulike skriftsnitt: 

Jo mindre rotete nyhetsbrevet ditt ser ut, desto bedre konverteringer vil du oppleve. Ikke mer enn to skriftsnitt og maks 3.

 

3) Få budskapet og Call-to-Action øverst (Above the Fold): 

Så mange som halvparten av alle dine mottakere, vil ikke se din CTA (oppfordring til handling) om den ikke er synlig øverst i nyhetsbrevet. Oppfordringer til handling (CTA) bør vises minst 3 ganger i nyhetsbrevet ditt.

 

4) Maksimal bredde på 800px:

Hvis e-postene dine er bredere enn dette, så krever det i mange tilfeller at brukerne dine må scrolle horisontalt for å lese hele budskapet ditt. Det er ikke brukervennlig.

 

5) Plasser logoen din øverst til venstre eller i midten: 

Eye Tracking-undersøkelser har bevist at lesere ser etter logoer øverst til venstre i nyhetsbrev.

 

6) Skriv overbevisende emnefelt: 

Lettere sagt enn gjort… Et godt emne bør ikke ha mer enn 30-50 tegn. Er det kortsiktig salg eller snarlig respons du ønsker, kan det være lurt å skape følelsen av «litt hastverk (urgency)» – ingen liker følelsen av å ha godt glipp av noe.

 

7) Bruk autosvar og automatiser velkomstmailen til nye abonnenter: 

Hensikten med autosvar, er å forberede og minne på brukeren din på at han eller hun har inngått en kontrakt med deg om å motta kvalitetsinnhold fra deg. Velkomstbrevet bør komme umiddelbart etter registrering. Tenk på det som at noen fyller inn et kontaktskjema. De er i modus for å motta innhold fra deg der og da. Benytt den anledningen til å skape et godt førsteinntrykk ved å besvare henvendelsen med verdifullt innhold.

 

8) Knytt nyhetsbrevene opptil relevante landingssider (…eller artikler):

Landingssiden din bør matche nyhetsbrevet i henhold til tittel, tekst og innhold. Landingssidens design og opplevelse bør også være i tråd med nyhetsbrevet.

 

9) Gjør dine e-poster mer personlig med dynamiske felt: 

Personlige e-poster får i snitt 29% mer åpningsrate og 41% høyere klikkfrekvens. Segmentering er en veldig god måte å tilpasse e-postene dine til nyhetsabonnentene, men det er også andre metoder du kan prøve.

Den andre effektive metoden, er dynamiske felt og innhold. Med en dynamisk e-post, så kan man gjøre innholdet enda mer personlig for hver nyhetsabonnent basert på dataen du har om denne abonnenten. Bruker du evt. firmanavn og fornavn i nyhetsbrevene dine, så kan e-posten virke mer personlig tilsendt.

Felter man spør etter i et skjema bør skape verdi for mottakeren og anvendes enten til fletting, men kanskje enda viktigere til å segmentere og filtrere utsendelser for mer personlig og relevant kommunikasjon.

 

10) Gjør en 5 sekunders-test: 

Send en testkopi av nyhetsbrevet til en venn eller kollega. Ser vedkommende umiddelbart hva din oppfordring til handling er? Ja? Da er det bare å sende ut.

Har du ikke tid til å drive med epostmarkedsføring?
Ta kontakt med meg! 

 

Hvorfor er e-postmarkedsføring så viktig?

 

  1. Vær kreativ og gjør dere interessante for mottakerne. Lek med design, tone og budskap. Våg å overraske og bryt med det normale. Skill deg fra mengden og gjør krav på oppmerksomheten til deres abonnenter.

  2. Utnytt mulighetene i teknologien og de tilgjengelige data. Implementer automatiseringer som gjør markedsføringen mer effektiv og mottakers opplevelse mer personlig.

 

Utfordringer

Det blir mer konkurranse om oppmerksomheten fordi flere bedrifter sender ut mail. Det betyr bare én ting: Det blir vanskeligere å få nyhetsabonnenter til å åpne og klikke. E-postene dine må være lette å lese og skanne, for å bryte gjennom støyen og fange leserens oppmerksomhet.

En scanbar e-post gjør det lettere for nyhetsabonnentene dine å få den viktigste informasjonen raskere. I stedet for at leseren sletter nyhetsbrevet ditt fordi de mottok en e-post med store blokker med tekst, så leser og klikker de videre.

Gode undertitler, kulepunkter og boldtekst bidrar til å oppsummere poengene dine. Bilder og avsnitt bidrar til å separere teksten, som gjør det lettere å lese.

Men, viktigst av alt: Sørg for kontinuerlig å levere godt innhold til dine lesere over tid!

 

E-postmarkedsføring er 40 ganger mer effektivt enn Facebook og Twitter.

Du vet at når en person har valgt å abonnere på ditt nyhetsbrev, så har den personen vist en tydelig interesse for dine løsninger. Det betyr at e-postmarkedsføring kommuniserer direkte til din målgruppe og gjør denne typen markedsføring 40 ganger mer effektiv enn Facebook og Twitter.

Følgende funn fra undersøkelser bekrefter at e-postmarkedsføring er effektivt:

  • 66% av kunder gjør et kjøp på grunn av et budskap via en e-post (Digital Marketing Association).
  • E-post er nesten 40 ganger mer effektivt enn Facebook og Twitter kombinert på å tiltrekke nye kunder (McKinsey).
  • E-postmarkedsføring skaper en gjennomsnittlig avkastning på $38 for hver $1 investert(Email Monday).

Gjennom et nyhetsbrev kan du nå dine lojale kunder på regelmessig basis, og skape økt dialog og salg.

72%  av forbrukere foretrekker e-post som kommunikasjonskanal med merkevare. Marketing Sherpa gjorde en undersøkelse i 2017 på over 2,000 amerikanske voksne. Dette var spørsmålet, “In which of the following ways, if any, would you prefer companies to communicate with you? Please select all that apply.”

Det er selvfølgelig viktig å bygge merkevaren gjennom sosiale medier, SEO, innholdsmarkedsføring osv, men ingen andre kanaler kan tilby så personlige interaksjoner med kunder som e-post.

Av den grunn, er dette kanskje den viktigste biten i det å bygge merkevare og skape kundelojalitet.

Har du ikke tid til å drive med epostmarkedsføring?
Ta kontakt med meg! 

 

Kilde: https://contentmarketing.no/e-postmarkedsforing/