Du har rundt 4 sekunder på deg for å få ditt publikum interessert.
Skriv selgende tekster
Mange nettsider er laget for å selge noe. Du må derfor skrive for å selge. Men husk at et nettsted ikke er en trykt brosjyre eller annonse. Undersøkelser viser at typiske reklametekster “faller igjennom” på Internett.
Vær informativ og beskrivende – og unngå de typiske “vi er det ledende bla bla…” tekstene. Få frem hva fordelene er for den som vurderer å kjøpe det du tilbyr.
Call to action er et viktig begrep. Du skal få brukeren til å lese noe, og så gjøre noe aktivt, f.eks å fylle ut et skjema, legge noe i handlekurven etc. Gjør det enkelt for brukeren.
Skriv for web
Husk at folk stort sett skumleser innholdet. De leser ikke ikke nødvendigvis linje for linje, men lar i stedet blikket gli nedover siden. Her er noen regler du kan forholde deg til:
-
Skriv kort. Du har ca 4 sekunder på deg til å levere rett budskap.
-
Skriv korte setninger.
-
Bruk bullets
-
Bruk uthevet tekst
-
Bruk mellomtitler
-
Lag korte avsnitt
-
Skriv til 1 person. Vær personlig. Skriv du.
Skriv for søkemotorene
Det er egentlig ganske enkelt. Utfør disse 2 punktene:
-
Velg ut de søkeord du ønsker å bli funnet på. Gjerne 5-15 ord.
-
Bruk disse ordene i overskrifter, ingress, brødtekster og linker.
(Kilde: http://blog.inbusiness.no/2012/05/skrive-for-web/)