Å skrive for søkemotor er å skrive som søkeren. Tenk på hva søkemotorene ser etter; kvalitetssøk for brukerne.


Tittel

Du må vite hvilke nøkkelord du tilrettelegger for og inkludere dem i tittelen på innholdet ditt. Jo tidligere nøkkelordene dukker opp i tittelen, jo bedre, men nøkkelen er at de dukker opp ett sted i tittelen.

Arbeidstittel på denne artikkelen var ”5 tips til å skrive for søkemotor”, her kommer nøkkelordet ”søkemotor” i slutten av setningen, så det ble endret. Ønsker man ikke å endre en tittel man synes er god kan man lage et annet alternativ i title tag (som er den koden Google tar tittelen fra). Title tag blir automatisk det samme som tittel, men at de er like er altså ikke nødvendig mht. Google.

Å legge vekt på nøkkelord i tittelen er jo logisk med tanke på at når folk søker på noe velger de gjerne det alternativet som ligner mest på det de selv skrev inn. Det er også viktig når folk lenker til deg. Dersom de bruker dine nøkkelord i sin ankertekst utgjør det en viktig faktor for Google i å avgjøre at den spesifikke siden faktisk handler om det gitte temaet.

Prøv å holde lengden på tittelen på under 72 tegn av søkegrunner. Dette vil forsikre at hele tittelen er synlig i resultatet, noe som sannsynlig vil øke klikkraten.

Meta-beskrivelse

Å skrive med hensyn til søkemotor handler ikke bare om rangering. Det handler også om presentasjonen av ditt innhold i en søkemotor. Meta-beskrivelsen av ditt innhold vil generelt være et utdrag av innholdet som vises under tittelen, og påvirker om du får noens klikk.

Du bør starte din meta beskrivelse med nøkkelord og en konsis oppsummering av siden for å sikre deg om at innholdet vil tilfredsstille hva søkere er ute etter.

Prøv å holde meta beskrivelsen på under 165 tegn slik at full beskrivelse er synlig i søkeresultatet. (Tips: WordPress har en egen plugin for SEO.)

Innhold

Unikt og regelmessig oppdatert innhold gjør søkemotorene glade. For søkeoptimalisering, og leservennlighet, bør ditt innhold være temabasert og inneholde nøkkelord.

Kort innhold kan ende med en lavere rangering enn en artikkel med mye innhold, så se til at det er minst 300 ord.

Det kan også hjelpe å utheve den første forekomsten av nøkkelfrasen, eller inkludere det i en punktliste, men er ikke en nødvendighet. Å eventuelt ha nøkkelord i deloverskrifter er også bra, både for gjentagelsen av ord, men også for skumleserne som vil ha essensen i innholdet ditt.

Nøkkelord-hyppighet

Nøkkelord-hyppighet er antallet ganger dine utvalgte nøkkelord gjentas på en side. Nøkkelord-tetthet er antallet av gjentatte nøkkelord mot resten av ordene på siden.

Nøkkelord-hyppighet påvirker god rangering. Nøkkelord-tetthet gjør ikke det. Vær saklig i bruken av nøkkelord i forhold til resten av innholdet. Måten å avgjøre om repetisjon av nøkkelord er bra eller bare irriterende er å måle frekvensen mot lengden av innholdet. Du trenger ikke å repetere nøkkelord uten grunn for å optimalisere. Faktisk, dersom du gjør det, kan du oppnå motsatt resultat. Dersom det er mer enn 5,5% forekomst av nøkkelord kan Google straffe deg.

Lenker

Lenking er basisen for nettet. Søkemotorer vil vite at du er tilstrekkelig ”knyttet” med andre sider og innhold, så det å lenke ut til andre sider har en effekt innen SEO. Husk å lenke til relevant innhold og med forklarende ankertekst for best resultat.

Kilde: https://www.webgruppen.no/skrive-sokemotor-5-tips-seo/